Ramadhan dan Doa

berdoa selalu

Ikhwan dan akhawat seperjuangan, 

Ramadhan sudah berada pada fasa pertengahan iaitu nisfu ramadhan. Tidak lama lagi ummat Islam akan menyambut ulangtahun penurunan al-Quran pada 17 Ramadhan ini. Pelbagai cara ummat Islam menyambut ulangtahun penurunan al-Quran. Ada yang menangis sedih kerana teringatkan perjuangan Rasulullah SAW sepanjang penerimaan wahyu. Ada yang gembira kerana ummat manusia telah beroleh pertunjuk. Ada juga yang tidak peduli apa-apapun tentang sejarah ini. Ada yang lebih teruk menyambutnya dengan penuh kebencian dan sifat permusuhan. Ini kerana bagi mereka al-Quran diturunkan mengakibatkan perbalahan, kucar kacir dan permusuhan. 

Ikhwan dan akhawat seperjuangan, 

Ana menulis tajuk ‘Ramadhan & Doa’ kerana ingin mengesa semua ahli memastikan rutin harian kita berserta dengan doa. Ramadhan merupakan bulan yang amat sesuai untuk kita semua membiasakan diri dengan doa. Doa yang dibaca dengan penuh ikhlas akan membawa suatu ketenangan dan kedamaian. Doa juga akan membuatkan individu muslim sentiasa dalam ‘dizkruLlah’ dan selamat daripada gangguan dan godaan syaitan. Doa orang yang berpuasa merupakan salah satu doa yang dikabulkan oleh Allah SWT. 

Ikhwan dan akhawat seperjuangan, 

Di sini ana mengambil inisiatif menyusun doa-doa mengikut aturan aktiviti kita seharian agar boleh menjadi rujukan buat sahabat-sahabat semua. Ini kerana tidak berapa ramai di kalangan kita yang gemar memulakan sesuatu dengan doa. Doa ini saya susun bermula kita bangun daripada tidur sehingga kita tidur semula. Semoga usaha saya yang sedikit ini membantu sahabat-sahabat semua beramal dengan doa-doa ini. 

  1. Doa ketika bangun daripada tidur.
  2. Doa ketika ke tandas.
  3. Doa memakai pakaian.
  4. Doa melihat cermin.
  5. Doa ke masjid.
  6. Doa naik kenderaan.
  7. Doa memulakan pekerjaan.
  8. Doa sebelum tidur.

InsyaAllah saya akan menyambung semula tajuk ini dengan menyertakan doa-doa tersebut untuk menjadi amalan muslimin dan muslimat. Yang paling penting saya nak menyeru diri saya dan keluarga saya serta seluruh kaum muslimin khusunya yang mengelarkan dirinya ‘pejuang agama Allah’ kembali menjadikan doa sebagai suatu amalan harian.

Rujukan :

1. http://www.frim.gov.my/masjid/DOAGIF.HTM#DOA1

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s