Kisah Kaisara Pertaruhkan Ajaran Islam

Dukacita saya apabila membaca statement seorang artis baru kita yang telah berjaya dikaderkan oleh pihak-pihak tertentu. Sila baca statement di bawah yang saya petik dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 31/10/07. Warna gelap merupakan statement artis tersebut dan warna merah merupakan ulasan saya:

Sari Yanti, 23, yang melakonkan watak utama sebagai Kaisara berkata, dia tidak menghadapi masalah untuk melakonkan watak itu biarpun terpaksa bertudung.

Ulasan : Perkataan “terpaksa” yang ditulis oleh ABD. AZIZ ITAR dalam laporannya menunjukkan bahawa tudung yang dipakai oleh artis tersebut adalah “terpaksa” bukan kerana menurut perintah Allah SWT. Artis tersebut terpaksa memakai tudung sepanjang drama yang dilakonkannya kerana dipaksa oleh Pengarah!

Imej

Kata Sari, cabaran melakonkan watak Kaisara ialah untuk memberi imej positif terhadap pelajar wanita yang bertudung bahawa mereka juga boleh aktif dengan melakukan pelbagai aktiviti seperi kokurikulum di sekolah.

Ulasan : Bukan imej positif yang di bawa bahkan suatu imej yang teramat negatif. Pelajar wanita boleh bertudung di sekolah (kerana dipaksa oleh guru) dan tak payah bertudung di luar rumah atau sekolah (kerana tiada yang memaksa mereka). Ini memberikan kecelaruan yang mencelarukan kepada semua pelajar sekolah.

“Walaupun di luar lokasi saya tidak bertudung tetapi saya tidak terasa janggal apabila melakonkan watak Kaisara yang bertudung.

Ulasan : Sepatutnya merasa janggal bila diarahkan supaya tidak memakai tudung dalam drama kerana sentiasa memakai tudung di luar drama. Dan sepatutnya dia terus mengekalkan identiti bertudung di luar dan di dalam drama. Suatu lagi imej negatif yang dibawa!

“Watak yang saya lakonkan itu merupakan seorang pelajar yang baik kerana dia suka memberi nasihat kepada kawan-kawannya.

“Kaisara membuktikan bahawa bertudung tidak menghalangnya aktif seperti remaja-remaja lain yang tidak bertudung,” katanya ketika ditemui pada majlis tersebut.

Ulasan : Apabila melihat iklan drama ‘Kaisara’, tertarik bila melihat seorang gadis berpakaian tudung. Harap-harap memang bertudung di luar dan di dalam drama. Tup-tup rupanya begini kisahnya. Ayulah umara dan ulama’ sedarkah kita bahawa anak-anak bangsa kita dalam krisis aqidah dan akhlak yang berada di paras yang merbahaya. Ingatlah bahawa kalian dan saya sendiri yang menulis ini juga akan dipersoalkan nanti jika ‘artis-artis’ kita tidak berada di jalan yang lurus!

Dipetik daripada Akhbar berita Utusan Online/31-10-07

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm

Surau, Masjid dan Perangai Orang selepas Ramadhan

makkah.jpg 

Ikhwan & Akhawat, Alhamdulillah, syukur saya kepada Allah SWT masih lagi bernafas sehingga ke hari ini. Dapat lagi menghirup kemanisan iman dan Islam di bulan Syawal 1428H. Mungkin Syawal ini adalah terakhir buat saya ataupun anda pembaca budiman.  Namun, banyakkanlah bedoa mudah-mudahan kita masih lagi menjadi tamu Allah SWT di bulan Ramadhan tahun hadapan. 

Ikhwan & Akhawat, Tersentuh dengan suasana surau, masjid dan perangai orang selepas Ramadhan, lantas jari-jemari saya rancak menulis sesuatu. Menulis untuk menyampaikan hasrat hati dan perasaan yang terbuku di hati. Bermula dengan hari Raya pertama, selepas solat sunat Hari Raya Idulfitri, surau dan masjid kembali lengang daripada jamaah solat. Masuk waktu maghrib dan isyak, tiada lagi kelibat-kelibat jamaah yang biasanya dapat dilihat di bulan Ramadhan. Kemanakah mereka pergi? Mungkin kita boleh menjawab mereka sudah balik kampung dan sebagainya. 

Ikhwan & Akhawat, Oklah alasan yang di atas mungkin  ada relevennya. Kita tunggu sampai semua balik memulakan kerja semula. Sewaktu hari pertama saya sampai ke apartment daripada kelantan, waktu maghrib baru sahaja masuk. Saya terus mengajak isteri untuk solat berjemaah di surau. Selepas melaungkan azan maghrib saya pun menunggu kehadiran jamaah lain. Nampaknya tak berapa ramai yang sudi hadir mengadap Allah SWT di surau. Keadaan ini berterusan sampailah ke waktu sekarang. Jamaah yang biasa turun surau waktu bulan Ramadhan dan jarang-jarang nampak, apatah lagi yang waktu bulan Ramadhan pun tak pernah nampak batang hidung. 

Ikhwan & Akhawat,Suasana ini seoalah-olah menjadi fenomena biasa setiap tahun. Mungkin ada yang memberi hujjah…”Tu pun alhamdulillah…bulan Ramadhan depa dapat mengimarahkan surau dan masjid…daripada tak turun langsung”..Ada jawapan sebahagian ahli jamaah apabila kita berbincang permasalahan ini. Tanpa disedari kita telah terlupa bahawa tujuan tarbiah Ramadhan ialah melahirkan orang-orang yang bertaqwa kepada Allah SWT. Apabila selepas Ramadhan, kita dah mula malas nak solat, apatah lagi solat berjemaah. Makan dah mula tak terkawal. Mata dan segala aggota badan dan mengganas membuat maksiat. Inikah natijah daripada tarbiah Ramadhan? 

Ikhwan & Akhawat,Sifir saya mudah. Antara ciri-ciri orang yang berjaya dalam tarbiah Ramadhan ialah sentiasa dan kekal solat berjamaah, kekal mengeluarkan sedekah, kekal menjaga makan dan minum, kekal mengawal anggota badan daripada melakukan maksiat. Dalam erti kata lain mereka telah beroleh ‘taqwa’ iaitu melaksanakan segala perintah Allah SWT dan menjauhi segala larangannya. Bersyukurlah jika anda salah seorang daripada mereka ini! 

Ikhwan & Akhawat,Tidak cukup sahaja kita berbangga dengan diri kita sahaja yang berjaya melalui tarbiah Ramadhan, tetapi isteri, anak-anak kita, jiran-jiran kita dan kenalan kita masih lagi berada di takuk lama. Masih lagi mempunyai sikap seperti orang kebanyakan. Habis aje Ramadhan, dah mula bertukar watak dan wajah. Pagi nie saya berkesempatan untuk menonton di TV3. Ada seorang pengacara yang biasa ‘handle’ program di waktu pagi. Di bulan Ramadhan bukan main baik lagi bertudung litup. Dalam hati saya, alhamdulillah pengacara ni dah berubah. Mudah-mudahan menjadi contoh buat yang lain. Tapi alih-alih lepas ramadhan, dah tak pakai tudung. Sedih rasanya hati…di Turki, walaupun wanita Islam ditekan jika memakia tudung, namun mereka bersemangat mempertahankan hak mereka untuk memakai tudung. Tapi keadaan sebaliknya di Malaysia..pemakaian tudung seolah-olah dipakai untuk majlis-majlis ugama dan bila tiba bulan Ramadhan sahaja. 

Ikhwan & Akhawat,Saya menulis bukan sekadar menulis. Saya menulis untuk memastikan saya mengajak anda semua pembaca mengubah sikap ini dan menggiatkan usaha dakwah bagi menyelamatkan keluarga, jiran dan kenalan kita daripada sentuhan api neraka Allah SWT. Jika tidak boleh gembira bila kita dah berjaya menjadi orang yang baik, tetapi keluarga, jiran tetangga dan kenalan kita masih lagi mengikut hawa nafsu. Kelak mereka inilah yang akan merosakkan generasi kita yang akan datang. Ikhwan & Akhawat,Kesimpulannya, ayulah para duat semua kita berganding bahu menyeru manusia kembali kepada Allah SWT secara sepenunhya dengan ikhlas hati kita. Mudah-mudahan usaha kita ini menjadi satu cetusan perubahan kepada masyarakat untuk membentuk “Negara Islam” yang diredhai Allah SWT.

Perutusan Sempena Idulfitri

 

Selamat Hari Raya Idulfitri buat Semua

Tulisan : Muhammad Amin bin Hj Che Hassan bin Hj Abdul Rahman al-Kalantani 

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh

 Saudara saudari semua,Alhamdulillah marilah sama-sama kita memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWt di atas limpahan nikmat yang tidak terkira kepada kita. Kesyukuran yang kita panjatkan menunjukkan kita merendah diri di hadapan Allah SWT Rabbul Jalil. Kita sebagai hamba sewajibnya tidak lepas mengucap kesyukuran setiap hari kerana pelbagai nikmat dan anugerah yang Allah SWT telah berikan kepada kita semua ummat manusia khususnya ummat Islam. 

Saudara saudari semua,

Sempena dengan bulan Ramadhan al-Mubarak dan juga syawal yang bakal menjelma tidak lama lagi membawa beberapa pengertian yang penuh bermakna kepada kita khususnya yang berjaya mencapai martabat ‘muttaqin’. Allah SWT telah mentarbiah hambaNya di bulan ramadhan untuk menghasilkan golongan ‘muttaqin’.

 Saudara saudari semua,Ramadhan al-Mubarak 1428H bakal berlalu dan dengan izinNya kita bakal mengecapi nikmat Ramadhan al-Mubarak 1429H. InsyaAllah. Ramadhan al-Mubarak bolehlah dianalogikan kehidupan di dunia, dan satu syawal merupakan analogi akhirat. Kenapa saya cakap begitu. Mudah cerita, dalam bulan Ramadhan kita bersungguh-sungguh berpuasa. Tak makan, tak minum di siang hari bulan Ramadhan. Jaga anggota dari buat maksiat kepada Allah SWT. Bangun sahur pagi-pagi walaupun mengantuk sangat. Suasana latihan  ini menggambarkan kepada kita ujian Allah SWT kepada ummat Islam setakat mana patuhnya kita kepada perintah dan laranganNya. Begitulah kehidupan dunia.  

Ummat Islam kena berlapar (menahan) daripada buat maksiat kepada Allah SWT kerana ini semua tegahan Allah SWT. Walhasil semua ini, menyebabkan kegembiraan yang hakiki bila menyambut satu syawal. Yang berpuasa betul-betul kerana Allah SWT akan bergembira dengan gembira yang hakiki kerana dilepaskan daripada azab api neraka dan kembali kepada fitrah (idulfitri). Itulah sedikit sebanyak gambaran di akhirat kelak. Orang-orang beriman akan bergembira dengan sebenar-benar gembira hasil ketaatan dan ubudiyyahnya kepada al-Khalik. 

Saudara saudari,Tidak dinafikan juga ada yang begitu gembira menyambut satu syawal walaupun ada yang tak berpuasa di bulan Ramadhan. Solat fardhu tak dilaksanakan. Anggota badan penuh dengan maksiat kepada Allah SWT. Mereka juga gembira menyambut Idulfitri dengan membeli pakaian baru, kasut baru, langsir baru, buat lemang, buat ketupat, beli macam-macam biskut. Gembira mereka sekadar kegembiraan dunia semata-mata, tidak lebih dari itu. Bukan gembira kerana mengikut perintah Allah SWT ataupun Rasulullah SAW. Ini terbukti dengan cara mereka menyambut Ramadhan. Ada yang keluar rumah tidak tutup aurat. Ada yang menyanyi gembira bercampur laki perempuan tanpa batasan. Ada yang berjabat tangan tanpa mengira bukan muhrim. Ada yang bergembira tanpa batasan antara laki dan perempuan tak kira bukan muhrim pun. 

 Saudara saudari budiman,Tak salah kita beli pakaian baru, kasut baru, kueh mueh, langsir baru, sofa baru dan semua baru dengan syarat mengikut kehendak Allah SWT dan Rasulullah SAW. Apa yang lebih penting daripada semua ini ialah iman yang ‘baru’. Baru maksud di sini ialah iman yang berjaya dimantapkan sehingga naik daripada martabat ‘lama’ kepada martabat ‘baru’ yang digelar takwa. Kerana di dalam al-Quran Allah SWT ada berfirman yang bermaksud “  (Musim) haji beberapa bulan yang tertentu. Sesiapa yang telah berniat ihram haji, haram bersetubuh, melakukan maksiat dan tidak boleh bertengkar semasa mengerjakan haji. Apa jua kebaikan yang kamu lakukan nescaya diketahui Allah. Sediakanlah bekalan, sesungguhnya sebaik-baik bekalan ialah taqwa. Bertaqwalah kepada Aku (Allah) wahai orang yang berakal” (al-Baqarah : ayat 197) 

Saudara saudari budiman,Sempena dengan Syawal yang bakal menjelang, di sini tergerak di hati saya untuk menulis adab-adab kita menyambut Syawal. Di saat menyambut syawal inilah kita boleh mencontohi dan mengikuti cara sambutan orang muttaqin. Antara adab-adabnya ialah [1]: 

  1. Allah haramkan berpuasa pada 1 Syawal.
  2. Jangan campurkan dengan perbuatan-perbuatan yang haram. Jangan menganggap Aidilfitri sama dengan perayaanperayaan lain.
  3. Orang yang menang itu adalah orang yang mengawal dan mengalahkan hawa nafsunya.
  4. Kita disuruh menyebut nama Allah dengan bertakbir di mana-mana bagi mengagungkan Allah dan melahirkan rasa kesyukuran.
  5. Takbir, solat jemaah, berdoa dan berbuat kebaikan pada malam raya.
  6. Menunaikan solat sunat Aidilfitri pada pagi raya.

 Menurut beliau, Imam Syafie berkata doa itu mustajab pada 5 malam iaitu:- 

  1. Malam Jumaat
  2.  Malam Hari Raya Aidilfitri
  3. Malam Hari Raya Haji
  4. Malam Awal Bulan Rejab
  5. Malam Nisfu Syaaban

 Antara amalan-amalan yang sunat dilakukan di pagi raya ialah:  

  1. Mandi sunat pagi raya
  2.  Mengenakan dan memakai pakaian yang terbaru
  3. Memakai harum-haruman
  4. Berhias diri
  5. Makan dan minum sebelum ke masjid
  6. Pergi ke masjid melalui jalan lain dan pulang melalui jalan lain
  7. Ucap tahniah
  8.  Ziarah-menziarahi kubur, saudara-mara dan rakan-rakan.

  Saudara saudari budiman semua,Mudah-mudahan dengan peringatan yang ringkas ini boleh mengingatkan diri saya dan semua bagaimana kita beradab untuk menyambut syawal.  Jangan kita termasuk dalam golongan yang bergembira, berseronok walhalnya tanpa disedari kita termasuk orang yang membuat dosa. Wanauzubillahiminzalik. 

Saudara saudari  semua,Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kekasaran bahasa yang mengguris mana-mana pihak.  Sama-samalah kita bermaaf-maafan dengan seikhlas hati. Selamat Menyambut Hari Raya Idulfitri daripada saya Muhammad Amin b Hj Che Hassan al-Kalantani dan isteri, Rafidah bt Mohd Sheh al-Banjari. Maaf zahir dan batin. 

https://amin1982.wordpress.com 

http://amin1982.blogspot.com

[1] 16/10/06 – Ceramah Khas:Peradaban Menyambut Syawal, JAiS. 

Ramadhan, Punca Kelesuan Ibadah 10 Malam Terakhir

Syukurku panjat kehadrat Allah SWT kerana sehingga ke saat ini 23 Ramadhan, aku masih lagi mempunyai kekuatan untuk meneruskan jihad 10 Malam terakhir. Sekaligus jihadku untuk melepaskan diri daripada api neraka jahannam. Dengan ketentuan Allah SWT, aku telah diminta untuk menjadi imam solat qiamulaill di surau tempat apartment aku. Kalau sebelum ini agak susah untuk bangun 3 pagi, tapi sekarang alhamdulillah dapat bangun walaupun badan merasa agak letih. Pagi ini, ada seorang teman meninggalkan satu pesanan kepada saya.

Sedih dengan pengurangan jamaah di surau untuk terawikh. Ini kerana dalam bulan ramadhan ini yang menjadi tunjang ubudiyyah ialah berpuasa di siang hari dan berterawikh di malam hari. Di bulan-bulan lain pastinya kita tidak berjumpa dengan ini semua. Bila terawikh telah semakin berkurangan di malam-malam akhir ini, ummah Islam yang mempunyai sifat ukhuwwah terhadap sesama muslim berhak untuk sedih. Sedih kerana kaum muslimin yang lain sudah mula lesu dalam ibadah. Sudah mula lesu dalam mempertahankan anggota daripada berbuat maksiat. Sudah mula lesu untuk membaca al-Quran. Semuanya sudah lesu untuk membuat segala bentuk ibadah kepada Allah SWT.

Dalam kepala semuanya dah terbayang saat gembiranya menyambut Idulfitri. Tidak salah untuk merasai kegembiraan menyambut Idulfitri, tetapi mesti ada juga perasaan sedih meninggalkan ramadhan. Gembira menyambut Idulfitri bukan semata-mata kerana dapat makan pelbagai juadah semata, tetapi gembira kerana berjaya melalui tarbiyyah ramadhan dengan sepenuh hati. Sedih meninggalkan ramadhan bukan kerana tidak lagi menikmati saat berbuka puasa, tetapi sedih kerana tidak dapat buat yang terbaik untuk ramadhan. 

Antara faktor kelesuan ibadah ialah disebabkan ceramah, kuliah dan muhasabah tidak dibenarkan berlangsung di surau-surau dan masjid. Bahkan, bila dibuat kuliah ceramah dan sessi muhasabah surau-surau atau masjid ditutup. Keadaan ini sama seperti mana yang berlaku di suatu zaman yang lampau. Orang munafiq dan musyirikin berkerjasama untuk memadamkan cahaya kebenaran. Orang munafiq yang berkerjasama menyeru orang membuat kejahatan dan bersungguh-sungguh menghalang orang ke jalan kebenaran! 

Ya Allah, Engkaulah sebaik-baik Saksi. Saksikanlah aku telah sedaya upaya memberi peringatan kepada ummah Islam dalam lingkunganku sekadar yang termampu. Semoga Ramadhan 1428H menyaksikan suatu perubahan besar kepada ummah Islam seluruh dunia! Ya Allah bantulah kami ke atas orang kafir, musyrik dan munafiqin.

Ramadhan, Palestin dan Kesatuan Ummah

palestin.jpg 

 Kaum muslimin,

Tajuk ini saya pilih untuk ditulis bersempena dengan Ramadhan 1428H tahun ini. Ramadhan berlalu meninggalkan kenangan yang cukup manis buat orang-orang yang beriman di mana sahaja mereka berada. Ramadhan kali ini juga membuatkan hati terasa sebak dan terharu. Saudara kita di Palestin dibantai tanpa belas kasihan oleh Yahudi La’natullah di bulan Ramadhan khususnya di Bandar Gaza.

 Kaum muslimin,

Kaum munafiqin yang bersengkongkol dengan Yahudi La’natullah begitu ghairah merancang strategi untuk menghapuskan pejuang-pejuang yang ikhlas menegakkan kalimah Allah SWT di bumi BaitulMaqdis. Namun, segala perancangan dan strategi mereka tetap dalam pengetahuan Allah SWT yang Maha Tahu. Mereka merancang tetapi Allah SWT juga merancang, maka perancangan Allah SWT sebaik-baik Perancang. 

Kaum muslimin,

Adakah keras dan malasnya hati kita untuk mendoakan saudara-saudara se-Islam kita di seluruh pelusuk dunia khususnya di Palestin. Nampaknya kita sudah muak dan pasrah dengan keadaan saudara kita di Palestin. Mungkin pada fikiran kita itulah takdir buat mereka. Kita sudah muak dan malas untuk melayan isu-isu berkaitan dengan Palestin yang sering memaparkan isu ummah Islam ditindas oleh ummah Islam sendiri dan Yahudi La’natullah.

 Kaum muslimin,

Dengan kesedaran dan kudrat yang kecil ada pada saya ini, saya menyeru anda semua di bulan Ramadhan 1428 yang penuh barakah ini dengan satu seruan. Ayuh, kita sama-sama berdoa untuk kesejahteraan dan keselamatan kaum muslimin diseluruh dunia khususnya saudara kita di Palestin! Ya Allah tolonglah Islam dan Muslimin! Ya Allah tolonglah saudara Islam kami di Palestin. Ya Allah perkuatkanlah semangat juang pejuang-pejuang Islam di sana! 

Kaum muslimin,

Perjalanan sejarah telah memaparkan kisah-kisah yang penuh tragis dan duka buat pencinta agama Allah SWT. Musuh-musuh Islam nampaknya begitu bersungguh-sungguh ingin menghapuskan Ummah Islam di muka bumi ini. Namun, kita perlu yakin bahawa pertolongan Allah amat dekat! Saya juga meyakini bahawa kita akan dapat merampas semula BaitulMaqdis dan Masjidil Aqsa di bulan Ramadhan dengan syarat kita bersungguh-sungguh mempertahankan Islam di mana-mana sahaja kita berada!  

Kaum muslimin,

Yakinlah dengan hanya keimanan yang tulus kepada Allah, kita akan kembali mentadbir dunia yang sebenarnya adalah hak ummah Islam!