Usiaku Menjangkau 26 Tahun

ayah-abe-wan-aku.jpg 

Begambar dengan ayah dan abang sulungku, Rizdwan pada hari perkahwinan kakaku Siti Khairiyah

Hari ini tanggal 12 Dzulkaedah 1428H usiaku sudah menjangkau 26 Tahun. Kalau mengikut tahun masihi umurku masih 25 Tahun 3 bulan. Walaubagaiamanapun dengan mengambil ruh hijriah apabila mengambil tahun kelahiran tahun hijriah adalah lebih bermakna. Walaupun tarikh lahirku kalau ikut tahun masihi ialah 31 August 1957 adalah hari cuti setiap tahun bagi Malaysia sempena hari kemerdekaan.

26 tahun merupakan satu usia yang masih muda dan putik. Saya sendiri sekarang masih berusaha dan menanam keazaman untuk belajar dan belajar khususnya dalam pengajian Dinul Islam dan al-Quran serta al-Hadith Rasulullah SAW. Keazaman itu seolah-olah sentiasa melaung-laung jauh dalam lubuk hati saya. Cuma menunggu saya untuk berusaha dengan lebih giat untuk menrealisasikan keazaman itu.

Tahn 1428H adalah penun bermakna kerana inilah tahun kedua saya bergelar suami. Suami kepada seorang isteri tersayang dan bakal ayah kepada anak yang dikasihi. Keadaan ini sesungguhnya lebih mematangkan saya berbanding sewaktu bujang dahulu kala. Kalau dulu sebelum bujang makan tak ikut time, baju jarang-jarang sekali bergosok, baju kadang-kadang malas nak basuh dan pelbagai lagi tak dapat disebut di sini.

Natijah darippada pernikahan di usia 25 tahun (mengikut tahun Hijri), Allah SWT telah mengurniakan kepada saya pelbagai anugerah dan nikmat yang tak terhingga. Nikmat yang banyak saya alpa dan tak bersyukur. Ya Allah ampunilah dosa atas kealpaanku Ya Allah! Engkau jadikanlah keluargaku dan zuriatku daripada orang-orang yang soleh dan memberi manfaat kepada orang lain.

Tinggalkan Jawapan

