Ulang Tahun Pertama Perkahwinan

img_0963.jpg 

Sedar tak sedar, tanggal 26 Dzulkaedah 1428 hari ini, maka genaplah setahun usia perkahwinan kami. Usia yang masih setahun jagung. Jika usia ini disandarkan kepada seorang bayi. Maka kami barulah peringkat untuk belajar merangkak dan sedang belajar macam-macam untuk mencapai tahap kematangan.

Sesungguhnya hidup berumahtangga merupakan satu kerahmatan daripada Allah SWT kepada kita semua hambaNya. Allah SWT menjadikan setiap sesuatu berpasang-pasangan sebagai tanda Maha Bijaksana Allah. Di samping itu, Allah juga menjadikan sifat kasih sayang antara suami dan isteri, anak kepada ibubapa, orang beriman sesama orang beriman.

Ulang tahun pertama perkahwinan merupakan pengalaman yang cukup berharga bagi setiap pasangan rumahtangga. Usia setahun boleh dijadikan muhasabah dalam mempertingkatkan lagi mutu dan qualiti rumahtangga. Jika ada sebarang kelemahan dalam mentadbir Negara Kecil ini, maka wajiblah dimuhasabah dan dinilai semula secara serius oleh suami dan isteri.

Usia setahun perkahwinan juga, kebanyakan Negara Kecil ini sudah bertambah ahlinya. Paling kurang seorang cahaya mata penyejuk hati. Maka bertambah-tambahlah kasih sayang suami isteri dengan kehadiran orang baru dalam keluarga. Keluarga bertambah berseri dan meriah. Dalam kemeriahan dan kegembiraan itu, sewajibnya suami isteri bermuhasabah. Anda sudah naik pangkat ke satu tahap ayah dan ibu. Maknanya bertambahlah lagi satu kewajipan dan amanah.

Kepada semua yang bertandang ke blog saya yang serba dhaif ini, doakanlah kami berdua sentiasa istiqomah dengan Islam. Sesungguhnya di sebalik perkahwinan itu terdapat 1001 kerahmatan Allah SWT kepada manusia.

5 thoughts on “Ulang Tahun Pertama Perkahwinan

  1. tahniah….semoga dengan allah teguhkan hati
    seusia dengan perkahwinan dan kehadiran orang baru
    sesungguhnya allah amat suka hamba yang selalu
    mengingatiNya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s