Pilih kerana Calon @ Parti? Jawab saya : Pilih kerana Allah!

Alhamdulillah PRU12 memasuki Bahagian ke-2 setelah pembubaran parlimen pada 13 Februari dan sesi penamaan calon pada 24 Februari. Masing-masing telah bergerak kerja dengan penuh semangat untuk memenangkan parti dan calon masing-masing. Yang jelas pertentangan sengit antara BN dan BA akan berlangsung.

Sekali lagi saya nyatakan saya bukanlah penganalisis politik. Saya juga bukan berlatarbelakangkan aliran politik. Tapi politik merupakan sebahagian kewajipan yang dituntut oleh agam saya Islam. Maka secara tidak langsung saya wajib mengambil tahu dan seterusnya berkecimpung dalam arena politik tanah air.

Baru-baru ini di salah satu siaran televisyen memperbincangkan bagaimana hendak memilih calon pada PRU12 kali ini. Tajuknya “Pilih kerana calon ataupun parti?”. Kebanyakkan pemanggil memilih untuk memberi keutamaan kepada kriteria calon berbanding semata-mata Parti.

Saya tidak menolak persoalan ini. Cuma sebagai seorang muslim segala persoalan mestilah dikembalikan kepada al-Quran dan Sunnah Rasululullah SAW. Dalam al-Quran ada menyatakan bahawa yang bermaksud ” Taatlah Allah dan taatlah Rasul dan pemimpin di kalangan kamu”. Mentaati ataupun memilih pemimpin jelas mempunyai dua syarat yang paling utama. Iaitu yang pertama wajib taat kepada Allah dan taat kepada Rasulullah SAW barulah boleh mentaati pemimpin tersebut.

Jika dipersoalakn mana yang kamu hendak pilih dalam PRU 12 ini? Kerana calon atau kerana Parti? Jawab saya saya memilih kerana Allah SWT. Saya juga memilih calon dan parti yang mentaati Allah SWT dan Rasululullah SAW!.

Tinggalkan Jawapan

