Apa Ertinya Saya Menganut Islam

Sudah dua drama saya tontoni berkaitan dengan cerita berkaitan dengan memeluk Islam sempena sambutan maulidurasul. Pertama ialah cerita Kelat-Kelat Madu dan satu lagi saya lupa tajuk dramanya.

Saya sempat menonton beberapa slot cerita dalam drama ini. Cerita yang menggambarkan bagaimana seorang non muslim cuba mendekati dan memahami Islam. Kedua-dua cerita ini muncul dalam nafas sambutan maulidurrasul.

Saya secara terus terang agak terkilan dan banyak perkara yang tak saya setuju dengan drama Malaysia hari ini khususnya cerita-cerita yang dilakonkan oleh orang melayu Islam kita. Namun, dalam sudut dan pandangan lain, drama dan filem Melayu hari ini cuba untuk mengambarkan suasana dan keadaan masyarakat hari ini.

Kebanyakkan tema drama dan filem kita hari ini menjurus kepada percintaan, konflik keluarga, konspirasi syarikat, cerita mistik dan sebagainya. Sekali lagi saya nyatakan saya bukanlah seorang penganalisis drama dan filem yang bertauliah, namun saya berhak memberi komentar terhadap filem semasa.

Apabila tiba musim maulid rasul sahaja cerita yang bertemakan keinsafan, mualaf, cerita ketaatan pada ibubapa barulah muncul dipertontonkan. Filem yang mengikut musim. Cerita yang hendak disampaikan baik, namun cara dan lakonan yang bergaul bebas dalam drama dan filem telah merosakkan drama dan filem itu sendiri.

Tajuk yang saya pilih iaitu “Apa ertinya saya menganut Islam?” adalah merupakan sebuah buku karangan Fathi Yakan. Kedua-dua drama yang saya tontoni ini menggambarkan kedua-dua pelakon dalam drama yang berbeza merujuk kepada buku ini untuk mendalami Islam. Buku ini merupakan buku favourite waktu saya di sekolah menengah dulu.

Saya mengharapkan adanya pengarah filem yang boleh memberi sentuhan yang kemas terhadap buku ini. Cuba filemkan ataupun dramakan mengikut acuan yang terkandung dalam buku ini. Dan satu lagi, semua pelakon mestilah berlakon dengan tidak melanggar syariat Islam.

Satu perkara lagi, saya menunggu apa kata mufti terhadap drama, filem dan konsert melayu hari ini. Jika mufti Perak pernah mengharamkan konsert Jom Heboh kerana pergaulan bebas, adakah filem atau drama kita hari ini juga boleh diharamkan kerana jelas menunjukkan pergaulan bebas? Fikir-fikirkanlah…..

Tinggalkan Jawapan

