Kuliah Habib Zeid bin Yahya daripada Yaman

 

Tarikh  : 22/4/2008 Tempat : Surau al-Ikhlas Bukit Jelutong

 

Isi-isi kuliah :

1.       Habib membawa satu hadith Rasulullah SAW berkaitan dengan   manhajatul baida’.

2.       Rasulullah SAW telah meninggalkan jalan yang selamat (manhajatul baida’) kepada ummatnya.

3.       Ciri-ciri orang yang berada pada jalan manhajatul baida’

3.1   Orang yang menjadikan akhlak Rasulullah SAW sebagai panduan dalam kehidupan seharian.

3.2   Orang tidak menghadapi sebarang kesulitan kerana Allah SWT akan sentiasa memudahkan urusan mereka.

3.3   Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan Allah SWT.

3.4   Orang yang dapat mengawal dirinya daripada sifat marah.

3.5   Orang yang zuhud dengan keduniaan.

3.6   Orang yang sentiasa bergantung harap kepada Allah SWT.

 

KISAH ANTARA IMAM AHMAD DAN IMAM SYAFEI

Habib juga menceritakan kisah antara Imam Ahmad dan Imam Syafei. Imam Ahmad merupakan murid kepada Imam Syafei. Suatu hari Imam Ahmad menjemput Imam Syafei bertamu di rumahnya.

Sebelum Imam Syafei tiba, Imam Ahmad telah memberitahu kepada anaknya, bahawa ada seorang yang mulia akan bertamu di rumah mereka.

Apabila Imam Syafei tiba, anak Imam Ahmad telah memerhatikan gerak geri Imam Syafei. Ada beberapa persoalan yang bermain-main dalam fikirannya. Lantas beliau berjumpa dengan ayahnya Imam Ahmad.

“Wahai ayahku engkau mengatakan bahawa Imam Syafei begitu hebat. Tetapi aku tidak melihat kehebatnya” adu anak Imam Ahmad.

“Kenapa engkau berkata demikian wahai anakku?” Tanya Imam Ahmad

“Saya lihat Imam Syafei setibanya waktu makan, beliau makan begitu banyak. Kemudian saya melihat beliau solat subuh tanpa wudhu’. Saya juga tidak melihat dia bangun tahajjud di tengah malam. Mana mungkin wudhu’nya kekal?” jawab anak Imam Ahmad.

Setelah itu Imam Ahmad lantas berjumpa dengan Imam Syafei. Beliau menyatakan apa yang disuarakan oleh anaknya kepada Imam Syafei.

Imam Syafei menjawab “Saya makan banyak di rumah saudara ada beberapa sebab. Pertama saya tidak makan seharian sebelum tiba di rumah kalian. Kedua, saya tidak berapa sihat. Saya pernah mendengar hadith Rasulullah SAW yang menyatakan bahawa makanan yang disediakan oleh orang yang mulia adalah ubat. Maka aku makan dengan mengharapkan tubuhku kembali cergas.

Kemudian aku sebenarnya tidak tidur semalaman. Fikiranku sedang memahami hadis Rasulullah SAW sehinggakan wudhu’ku masih ada. Lantas aku solat subuh dengan wudhu’ waktu Isya’.

2 thoughts on “Kuliah Habib Zeid bin Yahya daripada Yaman

  1. Subhanallah…

    Begitulah jejak orang-orang mulia. Kisah ini pun bisa menjadi i’tibar buat kita untuk senantiasa berbaik sangka kepada sesama.

    Alhamdulillah dan terima kasih akhi amin atas postingan kali ini🙂

    Wassalam

  2. Ya Akhi Rozy,

    Penyampaian yang lembut bisa menarik hati sesiapun. Harap kita boleh berkongsi dari masa ke masa. Terima kasih sudi memberi komen.

Tinggalkan Jawapan

