Syabas Kerajaan BN!

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah saw. sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat tambang (galian) mereka. Maka sahabat berkata: “Hai RasuIullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita”. Lalu Nabi saw. menjawab, “Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat”.
H.R.Baihaqi

Sebagai rakyat Malaysia kita sepatutnya mengucapkan syabas kepada kerajaan BN kerana telah berjaya dalam beberapa perkara :
1. Hilang majorti 2/3 di parlimen selepas pru12.
2. Berjaya menaikkan harga beras.
3. Berjaya menaikkan harga petrol kepada RM 2.70 /liter daripada RM 1.92/liter (hari ini)
4. Berjaya menaikkan tariff elektrik.
5. Berjaya meyusahkan rakyat yang susah bertambah susah.
6. Berjaya menghuru-harakan rakyat jelata.
7. Dan banyak lagi kejayaan yang bakal ditempa oleh kerajaan BN dalam masa terdekat.

Dalam banyak-banyak kejayaan, kejayaan yang paling manis dikecapi ialah menaikkan harga petrol daripada RM 1.920/liter kepada RM 2.70/liter dalam tempoh tidak sampai 24 jam.
Saya sendiri mendapat tahu kenaikan minyak petang semalam setelah mendapat sms daripada rakan. Saya pada awalnya macam tak percaya. Betulka? Malam itu terjawab dengan pegumuman kenaikkan.

Katanya setiap kereta 2000cc akan diberikan imbalan RM650 dan RM150 bagi motor sebagai imbalan kepada subsidi. Persoalanya ialah :
1) Kita tahu sikap orang kita, bila dapat sedepuk RM650, haritu juga boleh habis beli benda lain. Bayar sewa rumah ke. Bayar hutang ke. Lepas tu habis. Kemudian sengkek balik dan terus tertekan dengan kenaikan minyak. Takkan nak beli minyak sedepuk RM650 untuk buat stok selama setahun?
2) Cukup ke dengan RM650? Beras naik. Api naik. Benda lain pun turut naik. Pening-pening.
3) Senyum kambing dalam UTUSAN hari ini. A: Minyak dah naik. B: Sudah sampai masa berjimat cermat. Memang kartun kat UTUSAN ni dari dulu lagi asyik-asyik senyum KAMBING bukan senyum lagaknya seperti MANUSIA. Kambing takpalah tak tertekan dengan kenaikkan minyak. Rakyat jelata nak berjimat cermat macamna? Gaji sebelum ni pun cukup-cukup makan aje. Yang berjimat cermat tu orang kaya bolehlah. Sebelum mewah bila minyak naik kena berjimat cermatlah sikit. Orang miskin? Nak berjimat jugak? Duit pun tak cukup makan. Fikirlah wahai KAMBING.

Apa tindakan kita dengan kenaikkan minyak?
1) Demonstrasi? Kerajaan tak bagi
2) Berpiket ? Kerajaan tak bagi
3) Minta kompeni naikkan gaji? Belum tentu dapat
4) Jimat cermat? Bleh ka?
5) Jalan kaki ke tempat kerja atau kayuh basikal? Dekat ke tempat kerja?

Akhirnya rakyat yang memilih BN sebagai wakil rakyat mereka sepatutnya bermuhasabah sekali lagi. Inilah hadiah ‘terlampau’ daripada kerajaan BN untuk rakyat. (mengambil kata-kata mahfuz, ketua penerangan PAS).

Walaupun PRU13 belum tentu lagi tarikhnya, rakyat keseluruhannya sepatutnya bermuhasabah secara besar-besaran. Nyatakan anda tidak menyokong kenaikan harga minyak melalui apa cara sekalipun. Nyatakan anda tidak bersetuju dengan kenaikan mendadak harga minyak oleh kerajaan BN.

Saya teringat kembali suatu hadis akhir zaman yang telah disabdakan oleh RAsulullah SAW yang bermaksud “
Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah saw. sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari tempat tambang (galian) mereka. Maka sahabat berkata: “Hai RasuIullah! Emas ini adalah hasil dari galian kita”. Lalu Nabi saw. menjawab, “Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian, dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat”.
H.R.Baihaqi
Keterangan Hadis
Tepat sekali apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw. sejak limabelas abad yang lalu. Hari ini dunia Islam sangat kaya dengan galian bumi, seperti emas, perak, timah, petrol dan lain-lain, tetapi yang menguruskan dan yang menguasainya adalah orang-orang yang bukan Islam. Ini adalah suatu realiti yang sangat jelas di mata kita dan merupakan salah satu di antara petanda hampirnya hari qiamat.

Maka petanda akhir zaman sudah jelas terpampang di depan mata. Muhasabahlah diri anda semua…

One thought on “Syabas Kerajaan BN!

  1. Syabas BN. jOM KITA SOKONG BN.

    Lepas ni apa pulak yang akan naik.

    Last skali, kita semua tinggal seluar dalam.

    Kalau harga seluar dalampun dah naik, tak tau lagi nak pakai apa.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s