Perang Besar Melawan Syaitan

-Selamat Hari Raya Idulfitri-

Saya sebenarnya ingin mengambil keputusan berhenti seketika untuk posting di amin1982.wordpress.com ini. Mood selepas raya menyebabkan saya rasa malas nak menulis. Saya just menerewang (ziarah) blog rakan-rakan dan ustaz-ustaz.

Alhamdulillah, kekadang tu kita kena bagi masa untuk melompat ke blog orang lain untuk mendapat manfaat daripada penulisnya yang mukhlis. Hari ini saya ziarah ke web Habib Munzir. Suka saya untuk kongsikan bersama di sini beberapa nasihat yang menghidupkan jiwa kita selepas medan perjuangan di bulan Ramadhan.

Saya cuba mengambil beberapa perenggan yang saya rasakan penting untuk kita hayati. Untuk pembacaan penuh sila ke web tersebut di http://majelisrasulullah.org

Tajuk Penulisan :

Dahsyatnya Kekuatan Syaitan Untuk Mempengaruhi Keturunan Adam

قَالَ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ (صحيح البخاري

Sabda Rasulullah saw :
“Sungguh syaitan mengalir pada tubuh keturunan Adam pada aliran darahnya” (Shahih Bukhari)

  1. Sebagaimana sabda Nabiyyuna Muhammad Saw bahwa syaitan itu mengalir di darah keturunan Adam. Demikian dahsyatnya kekuatan syaitan untuk mempengaruhi panca indera, menundukkan telinga manusia agar tunduk pada hawa nafsu dan dosa, menundukkan penglihatan manusia agar ikut pada hawa nafsu dan dosa. Demikian panca inderanya terus dimasukki oleh kekuatan syaitan sampai ke jiwanya hingga semakin waktu syaitan makin berkuasa pada jiwanya, makin tertutup jiwanya dari keinginan mulia. Makin banyak sangka buruknya, makin banyak sombongnya, makin banyak menghina hamba Allah, semakin gelap keadaan itu maka semakin sempit terasa kehidupannya walaupun ia dalam keluasan harta, walaupun ia dalam kemudahan, walaupun ia dalam kebahagiaan. Akan tetapi ketika jiwanya tersempitkan maka ia tidak merasakan terkecuali azab.
  2. Hadirin – hadirat yang dimuliakan Allah, Ketika jiwa bercahaya dengan cahaya Allah di majelis – majelis dzikir, di majelis – majelis taklim atau di tempat lain yang jiwa itu bercahaya dengan keagungan Nama Allah Swt maka disaat itulah terang – benderang sanubarinya, terang – benderang ruhnya dan akan terang – benderang seluruh panca inderanya dengan cahaya Allah, maka disaat itulah jiwanya berat untuk berbuat maksiat, berat untuk sangka buruk, berat untuk berbuat hal – hal yang hina diikuti seluruh panca inderanya yang juga merasa enggan berbuat dosa. Matanya, telinganya, bibirnya, kaki dan tangannya selalu berat untuk melakukan dosa. Kenapa? Karena cahaya Allah mengungguli di dalam jiwanya.
  3. Diriwayatkan di dalam Shahih Bukhari, ketika gumpalan daging itu baik maka baiklah seluruh tubuhnya, jika gumpalan daging itu buruk maka buruklah seluruh tubuhnya, ketahuilah gumpalan daging itu adalah hati, kata Sang Nabi Saw.
  4. Demikianlah hadirin – hadirat yang dimuliakan Allah ,Allah Swt memuliakan kita dengan kehidupan ini disertai tuntunan Sang Nabi yang dengan itu runtuhlah kekuatan syaitan. Sungguh hamba – hambaKu, kau tidak akan punya kemampuan untuk meruntuhkan mereka, sebesar apapun kekuatan syaitan kekuatan Allah lebih besar menolong hamba – hambaNya. Syaitan menjebak manusia kepada dosa dan kemaksiatan sejauh- jauhnya, dalam sekejap Allah bisa hapuskan dosanya jika ia banyak bertaubat. Puluhan tahun hamba-Nya berbuat dosa dan kesalahan ternyata ia menebusnya dengan air mata taubatnya maka sirna seluruh dosanya.

Demikianlah beberapa nasihat yang mengusik jiwa kita orang yang ingin menyucikan diri. Kita juga wajib sedar bahawa musuh kita yang licik Syaitan Laknatullah sudah berjanji kepada Rabbul Jalil untuk menyesatkan anak-anak adam.

Selepas ramadhan, saya menyeru diri sendiri dan rakan taulan memuhasabah diri. Jika maksiat tetap kita laksanakan selepas ramadhan, mungkin ada something wrong dengan puasa kita di bulan Ramadhan.

Amin Al-Kalantani @ Abu Fatih

Shah Alam 5.16pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s