Kisah Tauladan

ALHAMDULILLA SAYA KEMBALI BEKRJA HARI INI.

HARI RABU LEPAS SAYA TERPAKSA PULANG KE BATU PAHAT KERANA MAK MERTUA DIMASUKKAN KE DALAM WAD. ALHAMDULILLAH PETANG SEMALAM SUDAH DIBENARKAN KELUAR DARI HBP.

——————————————————————————–

Seperti biasa seorang pemblog @ bloggers tidak akan tenang jika tiada apa-apa posting dibuat pada setiap hari. Rasa macam tak sedap hati jika dibiarkan kosong tiada apa2 posting hari tersebut. Penyakit itu sudah mula merebak kepada saya walaupun blog ini bukanlah sehebat mana.

Saya pernah mengajak sahabat membina blog. Alasan saya ialah, jadikan blog sebagi MEDAN UNTUK MEWARIS. Kalau orang lain tak nak warisi, paling kurang anak-anak kita boleh mewarisi blog kita! InsyaALLAH

———————————————————————————

Hari ini saya sempat ziarah beberapa blog rakan-rakan saya. Especially saya tertarik dengan satu coretan rakan yang berbentuk cerita. Tajuknya “Kisah Tauladan”.

Sinopsis cerita tersebut seperti berikut :

selepas seminggu beraya dikampung, saya pulang ke K.Lumpur.
Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama
yang saya lintas ialah Teluk Intan.

Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan
itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki – berusia lebih
kurang 12 tahun muncul dihadapan.

‘Abang nak beli kuih ?’ Katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak
daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya. “Tak apalah dik abg
dah pesan makanan,” jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20
minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain,
sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu
saja.

“Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?” katanya selamba semasa
menghampiri meja saya. “Abg baru lepas makan dik, masih kenyang lagi ni,”
kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai disitu, di meletakkan
bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya… ” Tak nak beli kuih
saya bang.. Pak cik… kakak atau makcik.” Molek budi bahasanya !

Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya
bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati
saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha.

Untuk sambungan lanjut sila klik di sini

Tinggalkan Jawapan

