Satu Muhasabah….

Saya paparkan coretan ustaz mohd nor,

Sumber :

http://takwinfardilmuslim.blogspot.com/2009/08/satu-muhasabah.html
Ada di kalangan abnaul jamaah..mengadu keresahan jiwanya..kekacauan hidupnya..masalah sering menekannya. Aktiviti jamaah tidak menenangkan jiwanya..akademik menjadi bebanan..jawatan menghantuinya.

Abi hanya menjawab..bagaimana tahajjudnya setiap malam..berapa masanya yang dia sediakan untuk menghadap Allah Ta’ala di waktu qiyamnya setiap malam..apakah seorang da’ie mujahid akan dialpai oleh Allah Azz wa Jalla bila di saat orang tidur sang dai’ merintih..merayu..mengadu padaNya..?

Bagaimana aurad qurannya..Al Waqi’ah..Al Mulk..Yaa Sin..semuanya surah-surah yang amat berkuasa membina kekuatan ruh..kekuatan iman..kekuatan keyakinan. Menghapuskan kotoran-kotoran dosa..menambahkan bekalan pahala yang mampu menaikkan darjah ketenangan dalam hati para dai’e ila Rabbil Jalil…

Bagaimana solatnya..yang mengandungi sentuhan-sentuhan ruhi ….unsur-unsur ta’abudan
( pengabdian ), tasliman ( penyerahan ), takhasyua’an ( khusyu’), tabazzulan ( kehinaan diri ), takhaddu’an ( kerendahan hati), tamalluqan(kerinduan)…yang sayugia membina jiwa hamba dalam diri para da’ie mujahid….Sering kali seseorang itu tidak menemui hatinya di dalam solat..sehingga solatnya tidak ada ruh yang dapat menghidupkan jiwanya..

Bagaimana wirid dan zikirnya..yang sepatutnya menghidupkan hati..menyalakan ingatan, kerinduan. keasyikan kepada Allah Rabbul Jalil…membuahkan kemulian..menumbuhkan sifat-sifat mahmudah..membersih dan menggilap dari noda dosa..

ABi sukar mempercayai ..seorang da’ie yang istiqamah dengan wasilah-wasilah tarbawi akan resah jiwanya..tertekan hidupnya..Oleh itu ya abnaie..muhasabah lah dirimu sebelum mu dimuhasabah di hadapan Tuhanmu..

ABi
http://takwinfardilmuslim.blogspot.com/2009/08/satu-muhasabah.html

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s