Ramadhan Return (R2)

Salam Ramadhan,

Ramadhan semakin dekat,

Persiapan masih kelat,

Jiwa masih berkarat,

Penuh dengan maksiat,

Ayuh semua berpakat,

Cepat-cepat taubat,

Agar iman sehat,

Menempuhi bulan berkat,

Dengan jiwa hebat,

Lepas ramadhan naik derajat,

Taqwa akhirnya kita dapat.

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak!

Advertisements

Teratak Buruk

Nukilan : Amin Al-Kalantani


Nun jauh dihujung sebuah kampung ada sekeluarga yang hidup harmoni dalam keadaan yang serba kekurangan. Hidup mereka cukup rukun dan bahagia walaupun dalam suasana serba kekurangan. Inilah nikmat ketenangan yang jarang diperolehi oleh orang-orang yang banyak duit.

Hidup mereka bahagia ditambah hidup ditepian pantai yang begitu indah menggamit perasaan keinsafan kepada Pencipta. Si ayah  hanyalah seorang nelayan. Si ibu pula hanyalah seorang surirumah dan pembuat kuih. Namun kedua-duanya mempunyai jiwa besar yang tidak terfikir oleh orang lain.

Hidup mereka sekeluarga amat perit. Hasil pendapatan si suami dan si isteri tidak dapat menampung lima anak-anak mereka. Namun, demi sebuah kehidupan digagahi jua hidup ini.

“Abang, petang ni kita nak makan apa?. Lauk dah habis kat dapur…”si isteri mula bersuara kegelisahan memecahkan keheningan petang yang damai.

“Goreng sajelah nasi tu dengan ikan bilis” cadang si suami seolah. Bagi dirinya biarlah berpada-pada dengan apa saja yang ada. Maklumlah sekarang ni musim tengkujuh. Bahaya ombak badai menyebabkan semua nelayan tidak turun ke laut. Jadi duitpun tak bertambah.

“Abang kena fikir cara bagaimana nak cari duit lebih! Kita semua perlu duit nak beli makan. Anak-anak pula nak sekolah. Duit yang saya buat kuih tu tak cukup bang! “ si isteri terus bersuara.

Si suami asyik memandang ke arah laut. Tergambar olehnya rezeki Allah yang terbentang luas di dalam lautan. Itulah sumber rezeki yang halal. Dia sentiasa berpegang teguh bahawa wajib dirinya untuk memberi anak dan isteri rezeki yang halal. Walaupun rezekinya sedikit, tetapi pasti ada keberkatan.

“Bang…apa yang abang mengelamunkan lagi tu! Buatlah sesuatu…” getus si isteri lagi bila melihat si suami tidak memberi apa-apa respon.

“Yah aku ni tak pandailah nak buat kerja lain. Laut itulah saja tempat aku berpencak mencari rezeki selama ini. Kalau di atas darat ni aku tak berapa pandai!” Pak Man cuba memberi penjelasan pada isterinya Mak Yah. Memang betul dia tak pandai nak buat kerja di atas darat. Selama ni pun dia sejak kecil lagi mengikut ayahnya ke laut. Jarang sekali dia bekerja di atas darat. Itupun dia cuba buat kerja ikut-ikut orang buat rumah. Tak menjadi! Tangan baku!

“Kalau macam tu saya ajelah bekerja…abang duduk dirumah basuh baju, masak, sapu rumah, sidai kain! “ Mak Yah dah tak tahan dengan gelagat suaminya. Anggapannya memang pemalaslah orang suaminya.

“Jangan macamtu. Cukuplah dengan awak buat kuih. Tak perlu kerja lain dah. Saya cubalah cari jalan lain sementara musim tengkujuh sebulan dua bulan ni. Anak-anak dah nak cuti. Paling kurang saya cuba cari untuk kita buat makan sekeluarga” biasalah suami bila dah kena cabar, pantang dicabar. Walau tak nampak lagi apa yang nak dibuat. Cabaran mesti disahut.

Petang tu selepas solat asar berjemaah di Masjid Pak Man terus menuju ke kedai kopi. Tujuan dia nak bertanya kalau-kalau kedai kopi tu memerlukan tukang basuh pinggan ke ataupun ada sebarang kerja lain untuknya. Janji kerja halal!

Singgah di kedai kopi dia ternampak kawannya Pak Mail  sedang berbual-bual kencang dengan beberapa orang yang tak dikenalinya. Nampak meriah semacam jer. Pak Man terus meluru ke meja Pak Mail duduk. Harap-harap ada kerja yang lebih bagus sedang diperkatakan oleh mereka. Maklumlah Pak Mail pun nelayan. Mesti tak turun ke laut. Duit kena cari jugak.

Teruskan membaca