PENGEMIS KASIH

PENGEMIS KASIH

Dia melempar jauh pandangannya ke pantai seolah-olah ingin membuang segala masalah yang membuku di hati. Masalah yang semestinya tidak dapat dipisahkan daripada hidup seorang insane bernama manusia. Angin sepoi-sepoi bahasa menerjah mukanya sehingga terasa bagai dibelai oleh alam dengan belaian maha lembut.

Hari ini dia bertekad untuk lari daripada hiruk pikuk Bandar yang menyesakkan dada sehingga tiada masa rehat. Hidup di Bandar hanya satu tujuan untuk menambah duit dan pendapatan.  Keluar seawal pagi dan pulang lewat senja. Itulah rutin hariannya macam robot yang telah diatur hidupnya. Kaku tiada apa-apa dalam jiwanya.

Hari demi hari dilalui dengan jiwa yang tidak tenteram. Seolah-olah hidupnya selama ini tidak beerti sangat. Deruan bunyi enjin motorbot memecahkan suasana hening di pantai petang itu. Dia inging menikmati sepenuhnya suasana senja di tepi pantai. Nun jauh di sana matahari sedang tenggelam di ufuk barat. Perlahan-lahan warnanya berubah-ubah…Jiwanya terasa cukup damai diberi kesempatan seperti hari ini.

“Jauh mengelamun wahai anak muda!” lamunannya tiba-tiba diganggu dengan sapaan seseorang yang tidak dikenali.

“Oh..pakcik . Ada apa ya? “ dia melontar persoalan. Bagaimana tiba-tiba pakcik itu boleh berani menyapanya yang tidak pernah mengenalinya sebelum ini.

“Pakcik sebenarnya dah lama memerhatikan kamu dari tadi. Macam kenal saja dengan kamu ni. Kamu dari mana ya wahai anak muda?”..pakcik itu mula mengatur soalan.

“Oh saya dari Kuala Lumpur pakcik. Kenapa pakcik pernah berjumpa dengan saya ke sebelum ini?” dia pula menyoal. Pelik benar orang tua ni. Pakaian yang sedikit selekih. Berbaju dan berkain pelikat lusuh.

“Macam pernah jumpa dengan kamu. Tapi pakcik dah lupa di mana.”

——-

Kedengaran laungan azan maghrib memecahkan kehiningan senja. Masing-masing telah berangkat pulang ke rumah dan ada yang bergegas ke masjid menunaikan solat berjemaah. Tapi masing ada insan-insan yang tidak peduli malam ataupun siang. Masih lalai dengan cara hidupnya di pelusuk bumi.

Dia masih di situ juga. Selepas solat maghrib di chalet. Dia bergegas ke tepian pantai. Seolah-olah dia benar-benar tidak ingin melepaskan suasana pantai yang mendamaikan. Disedut-sedutnya dalam-dalam nafasnya dan dihembus perlahan-lahan. Oh sungguh segar dan membahagiakan! Kalaulah dia perolehi ini sejak dulu lagi.

Sejak ibubapanya berpindah dari Kelantan ke Kuala Lumpur, dia telah hidup dalam hiruk pikuk suasana Kota. Dia bukanlah seorang budak yang baik. Sentiasa berfoya-foya bersama-sama rakan di supermarket dan kadang-kadang berani juga dia singgah di NightClub. Itulah budaya yang semakin subur di kalangan orang muda. Kalau tak merempit, macam-macam lagi gaya hidup orang muda yang diselongkarinya. Hinggalah satu ketika dia dikejutkan dengan satu mimpi yang telah mengubah 180 darjah kehidupannya.

“ Amir…apa yang dimenungkan lagi tu. Engkau dah ok ke? Esok kita dah nak balik KL. Kau macam nak duduk lama lagi kat sini jee“ Malik kawannya  orang Terengganu yang sudi membawa dia berjalan-jalan di Terengganu.

“Aku masih tak boleh lupakan peristiwa hari tu! Masih terngiang-ngiang lagi dalam fikiranku. Aku rasa aku nak sambung cuti dalam dua tiga hari lagi kat sini.” Dia tak dapat menipu diri sendiri. Paling kurang jika dia masih di sini dia rasa ada satu ketenangan.

“Emm…sebenarnya apa yang dah terjadi pada kau Mir. Asyik-asyik itulah yang engkau sebut-sebut. Tapi bendanya engkau tak terus terang. Macamana aku nak tau!” Malik macam naik angin sikit. Bagi Malik sia-sialah dia bawa Amir bercuti di kampungnya. Alih-alih tak dapat menolong selesaikan juga masalah kawannya ini.

“Bukan macamtu Malik. Aku tak dapat ceritakan lagi buat masa sekarang ni. Bila masanya aku akan ceritakan pada kau.”

——-

Pagi itu dia bergegas menuju ke masjid tempat pakcik itu menumpang teduh. Baginya pakcik itu ada satu kelainan dan rahsia yang tersurat daripadanya. Dia juga ingin menceritakan kejadian aneh yang telah menimpanya sebelum dia datang bercuti.

Waktu dia tiba di masjid, dilihatnya pakcik itu sedang membersihkan laman masjid dengan begitu tekun sekali. Kadang-kadang sampai membongkok hampir rebah kerana dek bersungguh-sungguh benar dia menyapu dan meniliti takut-takut ada tahi cicak yang bertempek ke sejadah dan saf-saf solat.

Dia hanya memerhati dari jauh gelagat pakcik itu. Walaupun sudah tua, namun riak-riak wajah pakcik tersebut seolah-olah menunjukkan dia begitu kuat dan tabah.

“Wahai anak muda ada apa kamu datang ke sini?”

“Saya ingin meminta sedikit nasihat daripada pakcik!”

“Nasihat apa wahai anak muda. Aku sendiri tiada apa-apa.”

Itulah yang bermain-main difikirannya. Pakcik itu begitu merendah diri. Walhal dia cukup yakin ada sesuatu yang ada pada pakcik tua ini yang mampu meleraikan masalah yang dihadapinya sejak dua tiga minggu yang lepas.

——— Teruskan membaca

KELAS KE-2 ILHAM SEMESTER-3 24/10/09 (Sabtu)

Slide1

KELAS KE-2 ILHAM  SEMESTER-3 24/10/09 (Sabtu)

Saya cuba menulis untuk berkongsi apa yang saya perolehi sewaktu pengajian ILHAM siri kedua semester 3. Apa yang saya tulis hanya point-point penting sahaja. Untuk kajian lanjut anda boleh mendapatkannya melalui kelas-kelas ataupun merujuk kepada ustaz. Saya juga memohon maaf kerana tidak dapat mendatangkan ayat-ayat al-Quran sekadar menyatakan surah dan ayat mana untuk kajian lanjut pembaca. Penulisan ini akan dibahagikan kepada 4 bahagian mengikut modul pengajaran ILHAM iaitu :

Fiqhu Dakwah

Fiqhu Jihad

Pengurusan Islam

Fiqhu Sirah

FIQHUD DAKWAH (UST MD NOOR HUSSIN)

Untuk sesi kedua ust mengulangkaji berkaitan kelas yang pertama. Ustaz menggunakan buku Fiqhu Dakwah karangan Pak Natsir (1908-1993) sebagai rujukan untuk kelas ini. Dalam kelas pertama telah disentuh Islam sebagai agama Risalah & Dakwah.

Risalah untuk manusia yang disampaikan melalui wahi (wahyu). Risalah yang disampaikan melalui para Rasul ialah untuk menyatakan kepada manusia perihal kehidupan duniawi dan ukhrawi.

Risalah Islam telah membina peribadi manusia. Peribadi-peribadi yang dibentuk seterusnya membentuk keluarga, masyarakat dan ummat Islam yang kuat. Paksi risalah Islam ialah tauhid kepada Allah SWT dan ibadah yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.

Islam menekankan aspek perhubungan manusia dengan Allah SWT sebagai seorang  hamb  dan hubungan dengan dunia sebagai khalifahtullah. Mesti ada keseimbangan antara dua bentuk perhubungan ini, tetapi terasnya ialah hubungan dengan al-Khalik Allah AzzaWajla.

Seterusnya kuliah diteruskan dengan bentuk perbincangan dan perbentangan. Kelas dibahagikan kepada 6 kumpulan. Ustaz memberikan tajuk untuk diperbahaskan merangkumi aspek kehormatan bangsa, dorongan kehidupan, ukuran keadilan, kemerdekaan agama dan tugas-tugas penguasa.

Tugasan 2 : Huraikan risalah Islam dalam Pembinaan peribadi/keluarga/masyarakat/ummat. (Pilih salah satu sahaja)


FIQHU JIHAD

Kelas ditunda.

PENGANTAR PENGURUSAN ISLAM (USTAZ  FADLI GHANI)

Pentadbiran atau pengurusan Islam – proses penglibatan & pengalokasian pelbagai sumber (manusia, benda atau perkara) supaya saling berkerjasama dan berfungsi dlm sebuah organisasi kearah pencapaiaan objektif.

Teruskan membaca

Diploma Kepimpinan Islam ILHAM Sem 1

Salam buat sahabat semua,

Panggilan terakhir buat semua anggota gerakan Islam yang berminat untuk mengikuti pengajian Diploma Kepimpinan Islam di ILHAM, PAS Pusat bagi sessi 2009/2010 yang akan bermula pada 25/7/09, sila hantar sms kepada Ustaz Wan di talian 019-3152767 kerana masih ada beberapa tempat kosong lagi yang boleh duduki.

Sila sertakan nama penuh, no kp, email dan jawatan di dalam parti di dalam sms tersebut. Al-Fadhil Ustaz akan menghubungi semula anda bagi urusan lanjut.

Sedikit maklumat tentang Diploma Kepimpinan Islam di ILHAM:

– buat masa ini, keutamaan diberikan kepada ahli yang memegang jawatan di peringkat kawasan @ cawangan

– terbuka kepada yang belum pernah mengikuti pengajian Islam secara formal

– tempoh pengajian –> 3 semester ( 1 semester 4 bulan= 4 kelas)

– Yuran: RM 150 setiap semester (boleh bayar secara ansuran)

– kelas hanya sekali sebulan, pada hari Sabtu, dari jam 9.00 pg – 5.00 ptg

– kelas akan berlangsung di Markaz Tarbiyah Taman Melewar, Gombak (kebiasaan & maklumat sehingga ke saat ini)

– silibus dihasilkan oleh Lajnah Tarbiyah PAS Pusat dan ILHAM

Majlis taklimat tentang kursus akan diadakan di Pejabat Agong PAS Pusat pada 18/7/09 ini, maklumat lanjut akan dihantar kepada yang mendaftar.

Salam buat sahabat semua,

Panggilan terakhir buat semua anggota gerakan Islam yang berminat untuk mengikuti pengajian Diploma Kepimpinan Islam di ILHAM, PAS Pusat bagi sessi 2009/2010 yang akan bermula pada 25/7/09, sila hantar sms kepada Ustaz Wan di talian 019-3152767 kerana masih ada beberapa tempat kosong lagi yang boleh duduki.

Sila sertakan nama penuh, no kp, email dan jawatan di dalam parti di dalam sms tersebut. Al-Fadhil Ustaz akan menghubungi semula anda bagi urusan lanjut.

Sedikit maklumat tentang Diploma Kepimpinan Islam di ILHAM:

– buat masa ini, keutamaan diberikan kepada ahli yang memegang jawatan di peringkat kawasan @ cawangan

  • terbuka kepada yang belum pernah mengikuti pengajian Islam secara formal

– tempoh pengajian –> 3 semester ( 1 semester 4 bulan= 4 kelas)

– Yuran: RM 150 setiap semester (boleh bayar secara ansuran)

– kelas hanya sekali sebulan, pada hari Sabtu, dari jam 9.00 pg – 5.00 ptg

– kelas akan berlangsung di Markaz Tarbiyah Taman Melewar, Gombak (kebiasaan & maklumat sehingga ke saat ini)

– silibus dihasilkan oleh Lajnah Tarbiyah PAS Pusat dan ILHAM

Majlis taklimat tentang kursus akan diadakan di Pejabat Agong PAS Pusat pada 18/7/09 ini, maklumat lanjut akan dihantar kepada yang mendaftar.

5 Asas kaedah Fiqhiyyah

Slide1

Posting kali ini saya bawakan untuk saya berkongsi tentang pembelajaran Fiqh Islami dalam pengajian ILHAM semester 2.

Saya akan ambil secara ringkas berdasarkan rujukan nota kuliah Ilham dan merujuk kepada buah buku yang lain.

Pengertian Qawaid Fiqhiyyah

Qawaid – merupakan bahasa Arab kata jama’ (banyak) dari Qaidah.

Qaidah – memberi erti asas rumah dan sebagainya.

Cuba lihat Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 127.

Dari sudut istilah para fuqaha – Hukum Kulliy yang dipraktik ke atas keseluruhan masalah juziyyah (detail).

Asas kaedah Fiqhiyyah

Pertama : Segala perkara itu bergantung kepada tujuannya

Maksudnya – amalan & tindakan seseorang sama ada perbuatan/perkataan maka natijah hukum Syara’nya berbeza dengan sebab berbeza tujuan amalan seseorang dan tindakkannya.

5 kaedah pula tercetus dalam kaedah ini iaitu :

1.Tidak disyaratkan niat dalam mana-mana jenis ibadat yang ia bukan jenis adat, atau ia tidak ada kesamaran dengan yang lain.

2.Disyaratkan ta’yin (menentu) dalam mana-mana amalan yang mempunyai persamaan, tetapi tidak disyaratkan ta’yin pada amalan yang tidak kesamaran dengan yang lain.

3.Sesuatu amalan yang tidak diisyaratkan ta’arud baginya sama ada secara ringkas mahupun terperinci , apabila dita’yinkan dan tersalah ta’yin itu maka ia tidak memudharatkan (tidak batal).

4.Amalan-amalan yang diisyaratkan ta’yin, (jika) tersalah ta’yin maka ia membatalkan amalan itu.

Teruskan membaca

30 ISTILAH FIQH

TUGASAN : HURAIKAN 30 ISTILAH FIQH

Nasakh

    Huraian : hukum sebelum ini diangkat dan digantikan dengan yang baru. (Nota Ilham m/s 50)

    Sunnah Qawliyyah

      Huraian  : Kata-kata dan pengucapan Rasulullah SAW dalam berbagai-bagai persoalan. Sunnah dalam bentuk ini yang terbanyak . (Nota ilham m/s 97)

      Sunnah Fi’liyyah

        Huraian :  Perbuatan-perbuatan Rasulullah SAW seperti amalan solat lima waktu dengan sempurna segala kaifiatnya dan perlaksanaan ibadat haji. (Nota ilham m/s 97)

        Sunnah Taqriyyah

          Huraian : Sesuatu yang diperakui oleh Rasulullah SAW dengan mendiamkan diri tanpa membantah atau bersetuju dan melahirkan rasa senang baginda terhadap sebahagian perbuatan dan perkataan para sahabat. Maka, dengan perakuan dan persetujuan itu dianggap sebagai lahir daripada baginda sendiri dan diamnya menandakan perbuatan itu harus dilakukan. Ini kerana Rasulullah SAW tidak boleh mendiamkan diri sama sekali terhadap perkara yang batil atau haram. (Nota ilham m/s 98)

          Sanad

            Huraian:  silsilah atau rantaian para perawi hadith yang mereka nukilkannya daripada Rasulullah SAW kepada kita. (Nota ilham m/s 98)

            Matan Hadith/Matan Sunnah

              Huraian : Catatan hadith yang diriwayatkan. (Nota ilham m/s 98)

              Sunnah Mutawatirah

                Huraian : Hadith yang diriwayatkan dari Nabi SAW oleh sejumlah atau sekelompok perawi yang tidak mungkin mereka bersepakat melakukan pendustaan. Kemudian diriwayatkan pula oleh sejumlah perawi dengan sifat tersebut dari satu masa ke satu masa hingga kepada kita, dengan syarat tidak berlaku sebarang kecatatan pada mana-mana peringkat perawi. Hadith yang sabit dengan sanad ini memberikan kita maklumat yang meyakinkan dari segi sanad, wajib beramal dengannya dan kafirlah mereka yang menolaknya kerana mutawatir itu martabat nukilan yang paling tinggi. (Nota ilham m/s 98)

                Teruskan membaca

                Tamat Diploma ILHAM Sem 2

                Maaf sudah lama saya tidak dapat posting di ruang maya ini.

                Hari ini saya cuba juga meluangkan masa untuk posting sebaris dua baris.

                Sabtu dan Ahad lepas saya telah berjaya menduduki Exam Diploma Ilham Sem 2 di Pejabat Agung PAS.

                Soalan-soalan agak mencabar khususnya Fiqh Islami & Pengajian Hadith.

                Untuk semester 2 saya tidak sempat berkongsi banyak dengan pembaca semua akibat kekangan masa yang ada.

                Harapannya agar semua yang menduduki exam ini lulus untuk meneruskan sem 3.

                Jika berkesempatan saya akan berkongsi juga nanti.

                Amin Al-Kalantani

                DIPLOMA ILHAM SEMESTER 2 KELAS 1

                Diploma semester 2 bermula pada 21/2/09 (Sabtu). Pelajar semester 1 yang lepas seramai 35 orang, kini hanya yang layak meneruskan semester 2 seramai 20 orang LEBIH. Yang hadir kuliah pertama hanya seramai SEKITAR 13 orang.

                Apapun kelas pertama kali ini cukup bermakna buat saya walaupun lewat hadir untuk kuliah pertama.

                Untuk Diploma Semester 2, subjek-subjeknya ialah :

                1.Politik dan Pentadbiran Awam di Malaysia – Ustaz Wan Abdul Rahman

                2.Pengantar Pengajian Hadith – Ustaz Syed

                3.Pengantar Fiqh Islami-Ustaz Azhar Yahya

                4.Pengantar Ekonomi Islam – Ustaz Zaharuddin Muhammad (Menantu TG HJ Abd Hadi).

                Untuk perkongsian ILHAM semester dua ini, saya cuba untuk menghuraikan dengan lebih mendalam dan terperinci. Agar ia boleh menjadi kupasan kita bersama. InsyaAllah mudah-mudahan Allah mempermudahkan saya ke arah itu.

                Politik dan Pentadbiran Awam di Malaysia

                Ustaz Wan Abdul Rahman

                1.Objektif modul – Pendedahan awal kepada pelajar mengenai ciri-ciri dan persoalan asas politik Malaysia.

                2.Objektif tambahan belajar subjek ini ialah supaya memahami :

                a.Tidak ada pemisahan antara politik dan pentadbiran.

                b.Pentadbiran Islam dipolitikkan bagi tujuan membendung kebangkitan Islam.

                c.pentadbiran Islam perlu dilihat dari perspektif yang lebih holistic berteraskan ‘kerjasama’ bukan dari semata-mata dari sudut ‘persaingan’ sebagaimana yang diamalkan oleh pentadbiran moden Barat.

                3.Antara tesis yang menarik berkaitan Politik di Malaysia ialah tulisan Maxis Puthucheary. 1978, The Politics of Administration : The Malaysian Experience.


                4.Wujudnya Kuasa POltik dan Kuasa Ekonomi yang mana Kuasa Politik dikuasai oleh Orang Melayu dan Kuasa Ekonomi dikuasai oleh Orang Cina.

                5.Kuasa Politik (Sektor Awam) vs Kuasa Ekonomi (Sektor Swasta).

                6. Pemahaman kepada konsep Petadbiran Pembangunan & Pembangunan Pentadbiran.

                7.Pemilikan ekonomi yang berbeza sehingga berlakunya peristiwa 16 Mei 1963.

                8.DEB diwujudkan untuk menyusun semula 30% kuasa Ekonomi adalah untuk orang Melayu. Antara objektif DEB ialah :

                a.Menghapuskan kemiskinan tanpa sempadan kaum

                b.Menyusun kekayaan dengan menggunakan kuasa Politik.

                9.Konsep Membangun Bersama Islam (MBI) vs Dasar Penerapan Nilai Islam (DPNI).

                10.Konsep MBI ialah mengambil Islam secara sempurna dan cuba memenuhi segala tuntutannya, manakalah konsep DPNI mengambil kaedah pendekatan secara tidak sempurna.

                11.3 Asas MBI ialah :

                a.Ubudiyyah – Ketaatan kepada Allah SWT.

                b.Mas’uliyyah – Pertanggungjawaban/Amanah

                c.Itqan – bersungguh-sungguh.

                Pengantar Pengajian Hadith – Ustaz Syed

                Teruskan membaca