Ramdhan, al-Quran dan anak-anak anda!

Perbincangan saya masih lagi berkisar dengan ‘tarbiyahtul walad’ iaitu pendidikan anak-anak bersempena dengan bulan Ramadhan al-Mubarak. Ramadhan al-Mubarak 1428H tahun ini akan menjadi ‘tuning point’ kepada seluruh ummah Islam di dunia yang berjumlah 1,902,095,000 (2000) untuk mendekatkan diri kepada Allah azzawajjala. ‘Tuning point’ yang saya maksudkan ialah titik perubahan yang menjadikan ummah Islam semakin mengenal Allah SWT.

Ramadhan juga merupakan medan tarbiah yang luas untuk anak-anak kita mendekatkan diri kepada al-Quran yang menjadi sumber utama aqidah kepada kita ummah Islam. Saya tertarik apabila melihat anak-anak kecil yang masih lingkungan 10-12 tahun ikut bertadarus bersama dengan saya selepas tarawikh. Bacaan mereka amat baik dan boleh menegur bacaan ‘orang-orang lama’. Saya agak malu kepada mereka kerana sewaktu di usia peringkat mereka saya masih lagi merangkak-rangkak untuk membaca al-Quran.

Sekarang ini saya sudah melatih aqidah dan tauhid anak saya melalui pembacaan al-Quran walaupun anak saya masih dalam kandungan. Saya dan isteri ingin anak saya sudah mengenal Allah SWT sejak dalam kandungan lagi. Itulah yang saya dan isteri memastikan tiga surah utama di baca iaitu al-luqman, maryam dan yusuf. Bukan untuk tujuan anak lahir menjadi cantik dhahir sahaja, bahkan cantik rohaninya juga.

Anak-anak yang dididik di bulan Ramadhan lebih lembut hatinya dan lebih mudah menerima nasihat dan teguran. Ramadhan adalah bulan yang menjadi rahsia kekuatan kepada ummah Islam jika kita mampu memahami dan mengisinya dengan bersungguh-sungguh. Pastikan al-Quran menjadi antara agenda yang utama anda, pasangan anda dan anak-anak anda walaupun masih dalam kandungan. InsyaAllah dengan usahan ini kita mampu membentuk generasi al-Quran yang tunduk dan patuh kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW.

One thought on “Ramdhan, al-Quran dan anak-anak anda!

Tinggalkan Jawapan

