Segala puji-pujian kepada Allah SWT Tuhan sekelian alam.
Pada 13/10 – 14/10 saya mengikuti kursus Enhance Effective at Workplace di Holiday Inn Subang Jaya. Banyak ilmu yang baru diperolehi.
Mengikut presenter M.S. YASOTHA kajian menunjukkan :
1) Untuk berjaya dalam kerjaya, kepentingan EQ dan IQ ialah EQ = 85% dan IQ =15%. Untuk bacaan lanjut boleh ke wimedia . http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence
2) Dalam komunikasi apa yang penting? Bahasa badan = 75%, Itonasi = 23%, Word (Perkattaan) = 7% (kalau tak silap)
3) Berfikir secara postif menatijahkan keputusan yang positi.
4) Take challenge
5) Keluar daripada comfort zone kepada challenge zone
6) Jauhi jenayah masa di tempat kerja
7) Untuk berjaya kita mesti sentiasa bermotivasi
8) Bagaimana mengurus stress. Bacaan lanjut di http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_management. dan http://pkukmweb.ukm.my/~psiko/BM/ism%20STRESS%20&%20ANDA.pdf
Banyak lagi yang yang dibentangkan. Saya cuma mengambil beberapa point penting ini untuk perbahasan lanjut kita bersama.
Walaupun presenter itu NON-MUSLIM, kita boleh mendapatkan manfaat daripada nasihat-nasihat yang baik.
Amin Al-Kalantani @ Abu Fatih
KLIA 9.19pm
Assalamualaikum..
ana ingin memberi pandangan sedikit.
Penemuan EQ dan IQ telah lama wujud dalam diri manusia. Baru-baru ni pakar neorosains telah bertemu dgn penemuan yang baru iaitu SQ (Spritual Quotient) dan MQ (Multi Quotient). Sebagai seorang Islam, selain EQ dan IQ, SQ juga perlu ditingkatkan darjah kecerdasannya untuk mendorong motivasi bekerja efektif. SQ menemukan satu titik TUHAN (god spot) dalam otak manusia yg mana kerana SQ inilah manusia rasa perlu berTUHAN. Kejayaan manusia ialah bila SQ nya dapat berfungsi untuk menjadikan ALLAH sebagai motivasi terunggul!
Wassalam…